//Here It Goes
Dendam bukanlah jalan penyelesaian yang baik.
Wednesday, August 17, 2011 @ 3:58 AM | 0 Comment [s]



Rasulullah SAW menuntut kita bermaaf-maafan dan sekeras kerasnya beliau melarang kepada umatnya yang menyimpan dendam. 
Sikap berdendam juga (yang memutuskan silaturahim) adalah dilarang. Allah melarang kita memutuskan silaturahim.Apabila sesuatu itu diharamkan Allah SWT,itu bermakna sesuatu itu haram dan berdosa besar.

Memang susah untuk kita berbaik-baik dengan seseorang yang telah melukakan hati kita itu.Tetapi,cukuplah dengan kita tidak berdendam dengannya,melemparkan senyuman apabila berselisih dan yang paling penting tidak berniat memutuskan silaturahim dengannya.



Sabda Rasulullah;

“Seorang muslim adalah saudara bagi sesama muslim ,kerana itu janganlah menganiaya,jangan membiarkannya teraniaya dan janganlah menghinanya.Taqwa tempatnya disini!Sambil baginda menunjuk ke dadanya sebanyak 3 kali.Alangkah besar dosanya menghina saudara sesama muslim,setiap muslim haram menumpahkan darah saudara sesama muslim.Haram merampas hartanya dan haram mencemarkan kehormatan atau nama baiknya” [Hadis Riwayat Muslim].

“Yang bernama hebat bukanlah orang yang banyak menjatuhkan lawannya,tetapi orang yang handal dan sejati adalah orang yang sanggup menguasai dirinya ketika marah” [Hadis Riwayat Muslim



Dan adalah lebih mulia bagi kita jika kita mendoakan semoga Allah mengubah hatinya menjadi orang yg lebih sempurna peribadi/akalnya.



Eventhough I do not know why you did all this things , and what makes you hate me very much, but It's okay, maybe you got your owns reasons, kid.
Goodluck for your PMR. :) 
listen, revenge is not the end of  the problems.










Older Post | Newer Post
Disclaimer, ME!

welcome! please be nice. no spammings, rude talks and childish acts. do follow if you're interested. :) thankyou!

FOLLOW! :)
Go Elsewhere

Diary Boss Creditos


ShoutOutLoud